Friday, July 23, 2010

Kilometerskatt och skogsindustri

NTs ledare ondgör sig idag över det rödgröna förslaget om kilometerskatt. Man kommenterar Marie S Arwidsons debattartikel i gårdagens DN som också den var kritisk till kilometerskatten. Arwidsons kritik tycks framförallt handla om hur kilometerskatten ska utformas, men det är fortfarande tid kvar till valet och det är ju ännu inte spikat exakt hur den ska se ut. NTs ledare, däremot, verkar mer rikta in sig på att en kilometerskatt skulle vara en potentiell katastrof för den svenska skogsindustrin - och missar då fullständigt poängen som jag ser det.

Man måste ju rimligtvis fråga sig om en industri som, likt skogsindustrin, har en väldigt stor klimatpåverkan är långsiktigt sund. Ja, det är en industri som försöjer många, omsätter stora summor pengar och genererar stora skatteintäkter. Men om det är en industri som är i så stort behov av många och korta lastbilstransporter - är det då en bra industri? Ska vi se mellan fingrarna på dess negativa effekter bara p.g.a. dess positiva effekter?

Kanske om de negativa effekterna vägde upp för, och kompenserade, de positiva. Men i det här fallet ställs arbetstillfällen och ekonomiska vinster mot stora utsläpp av koldioxid och stor förbrukning av olja. De två är inte komplementära, om inte t.ex. de ekonomiska vinsterna används till att neutralisera utsläppen och förbrukningen - vilket de naturligtvis inte gör, vinsterna går till ägarna. Och inget konstigt med det.

Vad som däremot borde bli tydligt, är att skogsindustrin behöver göra en omställning, ändra sina arbets- och transportmetoder. Jämför med oljeindustrin - idag är det väl få som tycker att den fungerar särskilt bra? Skulle vi tillåta att de fortsätter att borra efter olja med så undermålig säkerhet? Skulle vi tillåta att de förorenar och förstör som de gör idag? Jag inbillar mig att de flesta inte skulle göra det (även om jag inser att många troligtvis är upprörda över det som sker i Mexikanska Gulfen, just p.g.a. att det sker där och inte i, säg, Nigerdeltat, där det pågått i över ett decennium).

Att en industri är väldigt viktig för vår ekonomi kan inte få innebära att den blir helt undantagen från att ta sitt ekologiska ansvar.

No comments:

Post a Comment